De oorlog is in Waltz with Bashir stekeblind. In de animatiefilm van Ari Folman zit een scène waarin soldaten als wilden in het rond schieten. De mannen weten niet meer wat goed is of slecht. De grenzen zijn vervaagd door angst en vermoeidheid. Ze schieten. Het is oorlog.
Waltz with Bashir behoort tot de categorie films die zich al snel vastbijten in het geheugen. Folman ontvouwt een autobiografisch verhaal dat handelt over zijn ervaringen als jonge soldaat in Beiroet, waar hij in 1982 in een oorlog was beland.
Folman heeft zijn soldatentijd in de vorm van een getekend document gegoten. Hij maakte de film eerst als een normale documentaire, met een camera en interviews. Daarna gingen de tekenaars met het gefilmde materiaal aan de slag.
Die keuze schept aanvankelijk afstand. Maar al snel oogt de getekende wereld realistischer en confronterender dan een gereconstrueerde oorlogssituatie; met animatie kan nu eenmaal gemakkelijker een waanzinnige wereld worden gecreeerd dan in een studio.
In Waltz with Bashir onderzoekt Folman zijn herinneringen en die van andere dienstplichtigen aan de Israëlische inval in Libanon. De nadruk ligt op het bloedbad dat christelijke milities, onder het oog van het Israëlische leger, aanrichtten in Palestijnse vluchtelingenkampen. Folman zoekt daarbij niet naar het comfort van de nuance. Hij is geïnteresseerd in de valse werkelijkheid van het individu, dat herinneringen aan een oorlog altijd zal bijschaven tot een versie waarmee verder kan worden geleefd.
Waltz with Bashir demonstreert op onontkoombare wijze de gedachte dat de mens veel slechter is dan hij zelf wenst te geloven. De film verandert naar het einde toe in een sombere trip, waarin droombeelden en realistische oorlogsscènes pal naast elkaar staan.
Aan het slot plaatst Folman een uitroepteken van je welste. De laatste 50 seconden bestaan uit meedogenloos archiefmateriaal van de kampen. Ook zonder dat uitroepteken was de boodschap al ontvangen. Waltz with Bashir is een wanhoopskreet van een man die de waarheid van oorlog te goed kent. (RONALD OCKHUYSEN)
Website Waltz with Bashir
________________________________________
Waltz with Bashir ****
Regie: Ari Folman
De oorlog is in Waltz with Bashir stekeblind. In de animatiefilm van Ari Folman zit een scène waarin soldaten als wilden in het rond schieten. De mannen weten niet meer wat goed is of slecht. De grenzen zijn vervaagd ...
________________________________________
Pagina's
Cultuur is veel meer dan een optelsom van tentoonstellingen en muziekuitvoeringen. Het is een behoefte van de Mens om die diepere emoties die in hem leven de kans te geven het daglicht te zien en ze met zijn medemens op die speciale manier te delen, dikwijls met en dikwijls zonder woorden. Soms met beeld soms zonder klank. Soms met kleur, soms zwart-wit maar nooit zwart op wit, altijd met de grijswaardes die kleur geven aan het innerlijke emotionele gebeuren wat de mens onderscheidt.
De Morgen: cultuur & media
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Julliete Greco
Grace jones by Christine Levine
De Libelle van het Kloosterbos te Wachtebeke
"The Heart Gallery" 2010
Sfeerbeelden Montmartre aan de Hollebeekvijver
Affiche Russische Kunstenaars in België
De schoenen van Langnek
Beestig Bezig
Burningman 2009 Dragondebris
Gainsbourg
Uitnodiging tentoonstelling
"experimeter"
experimeter
IERMA- Reflections about Art
Evaluatie klas "Experimentele schilderkunst" Januari 2009
Guernica- Vancouver Filmscool
Bochabela string orchestra
DADA
Hotel Modern
Banksy’s Village Petstore and Charcoal Grill
Jan Fabre voor één dag directeur van de Standaard
DADA:disaster at the soiree du coeur a barbe
De nieuwe creaties van Joshua Allen Harris
Sally
GLOBAL WARMING
Burning Man 2008
Elk jaar zakken duizenden mensen naar de "Black Rock" af om een stad in de woestijn te bouwen met afval.Voor veel van de kunstenaars en de ingenieurs, is het opstellen vóór het eigenlijke opengaan van de poorten het meeste belangrijke stuk van deze jaarlijkse gebeurtenis. In het intervieuw ziet u de stichter aan van Burning Man, Larry Harvey,aan het woord evenals de genieën achter de Tempels en kunstinstallaties, Elevation, Babylon, Mutopia, en natuurlijk, het team achter de bouw van de Man. Zij delen hun meningen en tonen ons de kunst die dit jaar achter het thema:"De Amerikaanse Droom" zit.
A Curious Thing
Air Zoo
Air Bear (Seen On The Streets Of New York)
Hundertwasser, een inspirerend Kunstenaar/Architect
Bezoek aan Hundertwasser
Shine a light
This eventful history-Birth. Burningman 2001
Eddie Breen
Blogarchief
-
▼
2008
(215)
-
▼
november
(32)
- GENT - LINEART, GENTSE MUSEUMNACHT & DE GENTSE KU...
- Sol LeWitt line Dances
- uitnodiging opening tentoonstelling 'De kleren van...
- TENTOONSTELLING Un-Scene 29.11.2008 - 22.02.2009
- Tento Den Bolhoed
- Beeldhouwer Frans Heirbaut wint prijs Ernest Albert
- Kunst verbroedert. Kunst brengt samen.
- Nota van de beheerder
- Jeff Koons in Versailles
- Moving wives
- Brussel een Art Nouveau wandeling
- Versailles en Koons
- In memoriam Wannes Van de Velde
- Optische hulpmiddelen in de kunstwereld.
- Welcome | Arne Quinze
- swiss designers' saturday: university of munich
- RAVAGE DIGITAAL. Maatschappijkritisch, opiniërend ...
- Moving wives- ter herinnering
- Jong van h'art, kunst met grote K
- CHANGE door SOFIE TALIER
- Kunstnieuws uit Wallonië
- Waltz with Bashir ****
- OBAMA, EERSTE PRESIDENT VAN DE HELE WERELD
- Daily Kos: Wednesday Newspaper Front Pages(Updated...
- jobjorisandmarieke.com
- Hans Op de Beeck
- 'Suprematist composition' van Malevich: onder de h...
- ...
- For the Love of God: Damien Hirst
- Giacometti retrospectieve
- Jorge Rodriguez-Gerada maakt OBAMA groot
- Banksy Defends His Guerrilla Graffiti Art
-
▼
november
(32)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten