Pagina's

Cultuur is veel meer dan een optelsom van tentoonstellingen en muziekuitvoeringen. Het is een behoefte van de Mens om die diepere emoties die in hem leven de kans te geven het daglicht te zien en ze met zijn medemens op die speciale manier te delen, dikwijls met en dikwijls zonder woorden. Soms met beeld soms zonder klank. Soms met kleur, soms zwart-wit maar nooit zwart op wit, altijd met de grijswaardes die kleur geven aan het innerlijke emotionele gebeuren wat de mens onderscheidt.

De Morgen: cultuur & media

maandag 17 november 2008

Jeff Koons in Versailles

Meer dan een eeuw was Versailles het platform van de koningen Louis XIV, Louis XV en Louis XIV.
Het was een tomeloze smeltkroes van smaak, passie, creatie, inventiviteit en een formidabel modelaboratorium. Deze tijden zijn voorbij.
Het paleis is nu een te bewaren erfgoed, te restaureren en aan te vullen met de vele collecties van meubelen die het franse patrimonium rijk is.
De scrupuleuze behoefte om dit paleis te restaureren en in ere te houden mag desondanks niet betekenen dat het een verzameling wordt van mooie maar dode replieken. In tegendeel moet Versailles moet een levend hedendaags centrum voor cultuur blijven.
“Versailles Off”, welke in deze geest ontstond, wil met deze formule jaarlijks de ruimtes ter beschikking stellen om kunstenaars uit de hele wereld hun werken te laten tentoon stellen.
De keuze van deze eerste tentoonstelling viel op de Amerikaanse kunstenaar met wereldreputatie “ Jeff Koons.
Het werk van Koons Gaat heel diep, zelfs al lijkt het soms grappig.
Het is toegankelijk en tegelijk diep geworteld in een scherpe radicale kritische geest, wellicht juist omdat Jeff Koons een zeer lucide kunstenaar is.
Als een hedendaags kunstenaar heden –en morgen anderen- worden uitgenodigd om zijn werk te meten met de verblijven van de Franse koningen, is dit niet toevallig. Het is een optimistische daad die getuigt van de onuitputtelijke jeugdige en onuitputtelijke vruchtbaarheid van deze vertrekken, galerijen, salons, bosjes, bekkens en perspectieven die Versailles maken.

[COUR ROYALE BALLOON FLOWEI (YELLOW)]

1995-2000 - Acier inoxydable / Stainless steel Collection ARTIS

Oorspronkelijk verbond de Koninklijke koer de twee paviljoenen van Louis XIII: de gemeenschappelijke en de stallen. Onder het “Ancien Regime” was de Koninklijke koer afgescheiden door een tweede afsluiting die werd vernietigd tijdens de Revolutie. Deze afsluiting welke vandaag gerestaureerd is, scheidde de vertrekken van de “afhankelijken” en benadrukte de hiërarchie tussen diegenen die per koets het paleis mochten betreden en het voetvolk.

De “Balloon”sculpturen zijn bestudeerd om het optimisme van het leven en de wil om te overleven aan te moedigen, aldus Jeff Koons.

[SALON D'HERCULE BALLOON DOG (MAGENTA) ]

1994-2000 - Acier inoxydable / Stainless steel François Pinault Foundation

Het eerste salon in de suite, het Hercules Salon, was het laatste salon gecreëerd op het einde van de heerschappij van Louis XIV. Het schilderij op het plafond is van de hand van François Lemoine en toont de Apotheose van Hercules, die illustreert dat de deugd de mens boven zichzelf verheft.

Het is een zeer optimistisch stuk; het lijkt op de ballon die de clown maakt op een verjaardagfeestje. Tegelijkertijd is het een Trojaans paard. Het draagt meerdere zaken in zich, zoals de sexuele uitstraling van het stuk.J.K.

[SALON DE L'ABONDANCE RABBIT]

1986 – Roestvrij /privé collectie

Op de soirees was het “salon de l'Abondance” de plaats waar verfrissingen werden genoten en waar koffie, wijnen en likeuren beschikbaar waren . Het was ook de antichambre waar Louis XIV zijn curiosa en rariteiten bijhield . De Koning kon zijn gasten van zilveren vazen, edelstenen en medailles laten genieten die de inspiratie leverden voor de inrichting van de boog.

Ik ben erg opgewonden over “Rabbit” in het salon. Toen ik “Rabbit “ heb gemaakt, heb ik geprobeerd om een verbinding en een verwijzing naar mijn geschiedenis te maken. Van het werken met kant-en-klare objecten, die teruggaat tot de opblaasbare objecten die ik maakte in de jaren 1970. J.K.

[SALON DE VÉNUS- MICHAEL JACKSON AND BUBBLES]

1988 – Porcelijn Astrup Fearnley Collection, Oslo

Dit salon is vernoemd naar een planeet, een thema dat gekoppeld is aan de zonne-mythe die alle decors inspireerden in Versailles, in de jaren rond 1670. Hier is Venus vertegenwoordigd op het plafond, als godin van de liefde.

Ik heb mij altijd gerealiseerd dat Michael Jackson een tragische figuur was. Toen ik Michael Jackson en Bubbles toonde in 1988, had ik een Christus-achtige figuur in gedachte. Ik wilde dat mijn werken, mensen zouden helpen met een open geest om in zichzelf te vertrouwen en hun eigen culturele geschiedenis te omhelzen. J.K.

[SALONS DE DIANE-USHERING IN BANALITY]

1988 - Bois polychrome / Polychrome Wood -Collection privée


Het "Salon Diane" diende als vestibule in het"Grand appartement" en in de tijd van Louis XIV,‘s avonds als biljartkamer. Twee podiums waren gereserveerd voor de vrouwen die applaudisseerden voor de goede shots van de koning,die erg goed was in dit spel.

De jongen achteraan, dat ben ik. Dit werk symboliseert dat mensen hun eigen culturele geschiedenis accepteren. In het leven, moeten mensen zich zeker voelen in hun eigen verlangens. J.K.

[SALON DE MARS-LOBSTER]

2003 - Aluminium polychrome / Polychromed aluminium. Collection of Michael & SI Schwartz

Mars is een planeet maar ook god van de oorlog. De keuze van dit militaire thema die de complete decoratie inspireerde,kwam omdat deze vertrekken oorspronkelijk waren voorbehouden voor de wachten van de parade. De zaal werd later gebruikt voor zang en dans op de vele soirees. In het midden van het plafond, heeft Claude Audran, Mars geschilderd in een strijdwagen voortgetrokken door wolven.

"Lobster"verwijst naar Dali’s Kreeft Telefoon, en naar Duchamp’s LHOOQ, waar hij de Monalisa een snor geeft. J.K.

[SALON D’APPOLON-SELF PORTRET]

1991 - Marmer. Collectie Pinchuk Art Cent re, courtesy of the Gagosian Gallery

Het "Salon d’Apollon", gewijd aan de god van de zon, god van de Kunsten en de Vrede, met wie Louis XIV zichzelf identificeerde, was de meest luxueuze van alle. Dit is nog steeds merkbaar in het decor die het plafond siert.waar-alle schilderijen, centrale composities, panelen en hoekstukken-in glorieuze kleuren verwerkt zijn en de sculpturen rijkelijk verguld.

Mijn kunst en mijn leven zijn één. Ik heb alles wat nodig is om te doen wat ik wil. Ik heb een platform, en ik vestig de aandacht en mijn stem word gehoord .J.K.

[SALON DE MERCURE LOUIS XIV ]

1986-Roestvrij staal/The Dakis joannou Collection, Athene

Oorspronkelijk was het “Salon Mercure” het paradepaardje van “le Grand Appartement” waar zijn naam «chambre du lit»,al snel vergeten werd toen het bed al spoedig werd ingeruild om speeltafels te instaleren. Tot in 1689, datum waarop Louis XIV zou besluiten deze speeltafels te laten smelten om zijn oorlog tegen de Liga van Augsburg te financieren, versierden tafels,spiegels, haardijzers en kroonluchters van massief zilver de muren, plafonds en een open haard.

Als men kunst in de handen van de monarch geeft, zal de kunst zijn ego reflecteren en decoratief worden. Als men kunst in handen geeft van het volk, zal de kunst een meer populair ego uitstralen en decoratief worden. Als men kunst in de handen van Jeff Koons geeft zal het zijn ego uitstralen en decoratief worden. J.K.

[SALON DE LA GUERRE BEAR AND POLICEMAN]

1988 - Hout polychrome I -Kunstmuseum Wolfsburg


Vanaf 1678 begint Mansart met de constructie van het «Salon de la Guerre ». de decoratie, voltooid in 1686 door Le Brun, verheerlijkt de militaire overwinningen die zouden leiden tot de Vrede van de Nijmegen. De marmeren- met panelen beklede muren- kenmerken zes vergulde bronstrofeeën en wapens.

In «Bear and Policeman »,wordt een man in seksueel speelgoed veranderd om de banaliteit te tonen dat de eerste de beste persoon misbruik kan maken van zijn macht. J.K.

[GALERIE DES GLACES MOON (LIGHT BLUE)]

1995-2000 – Roestvrij staal François Pinault Foundation


Na de overwinning op de drie verenigde machten,Duitsland, Spanje en Nederland, voorgesteld in het salon van de Oorlog, verheerlijkt deze galerij, met zijn drieënzeventig meters het politieke, economische en artistieke succes van Frankrijk. De dertig samenstellingen van het gewelf dat door Brun worden geschilderd, verduidelijken de roemrijke geschiedenis van Louis XIV tijdens de achttien eerste jaren van zijn persoonlijke regering, van 1661 tot aan de vrede van Nijmegen. Door hun afmetingen en door hun aantal, de drie honderd Zevenenvijftig spiegels die de zeventien bogen sieren tegenover de vensters, tonen aan dat de nieuwe Franse spiegelfabrieken in staat zijn om zich met Venetië te meten, die tot hiertoe hiervan het monopolie bezat. Spiegels getuigden toen van een zeer grote luxe. De reizige pilaren van marmer ondersteunen de koepels van vergulde bogen van een nieuw model:„L’ordre Français“; gecreëerd door Brun op verzoek van Colbert, zij presenteren nationale emblemen; een Fleur de Lys met daarachter een koninklijke zon tussen twee Franse hanen.

Moon is een zeer grote sculptuur, zij is hemels. Het is fantastisch om in het paleis van de Zonnekoning de maan te bemerken die loodrecht op de hoofdlijn van deze galerij wordt geplaatst. Ik heb de maan altijd als een symbool gezien met een vrouwelijk reflecterende uitstraling. J.K.

[SALON DE LA PAIX PINK PANTHER]

1988 - Porcelijn -The Stephanie & Peter Brant Foundation, Greenwich, Connecticut

“Le salon de la Paix »vertegenwoordigt het zelfde decor met marmeren gebeitelde en bronzen vergulde wapenpanelen als het « salon de la Guerre » waarvan het zijn symmetrie is. Le Brun heeft de koepel echter versierd met de weldaden van Frankrijk aan de rest van Europa.

Pink Panther weerspiegelt de kunst van porselein en het vergulden wat Versailles juist gevierd maakt, maar ook zijn sensualiteit en een betekenis van overdreven vrijheid. J.K.


[CHAMBRE DE LA REINE LARGE VASE OF FLOWERS]

1991 - Hout polychrome Collection Ludwig, Ludwig Forum für Internationale Kunst.

Deze kamer is de belangrijkste van het gebouw. De koningin sliep er,vaak met de koning. 's Ochtends, ontving zij er tijdens en na haar toilet,een moment dat ook in de etikette van de koning was ingelast.Het is hier dat de bevallingen in publiek plaats vonden: negentien „Kinderen van Frankrijk“ zijn hier geboren.

Ik heb altijd van bloemen gehouden. Sinds mijn eerste kunstlessen als kind.Het idee dat een bloem zichzelf tentoonstelt houdt niet op met mij te verleiden. Zijzelf houdt niet op met te verleiden. De toeschouwer wordt altijd bekoord door een bloem. J.K.

[SALON DES NOBLES JIM BEAM - J.B. TURNER TRAIN ]

1986 – Roestvrij staal en bourbon. The Dakis Joannou Collection.


Antichambre onder de koningin Marie Thérèse. Het is in deze zaal dat Marie Leszczinska haar plechtige zittingen toekende. Zij hield er eveneens haar cirkel, zoals men deze tijd van gesprek met de dames van het Hof geregeld noemde.

Dit is een afgietsel van een plastieken en porseleinen herinneringskaraf die bestaat uit een stoomlocomotief met zes wagons, elk gevuld met één vijfde bourbon (een soort van whiskey). De bourbon is de ziel en de belasting-zegel is als de verbinding met de ziel. Het creëren van iets die u wenst. J.K.

[ANTICHAMBRE OU GRAND COUVERT -NEW HOOVER CONVERTIBLES, GREEN, GREEN, RED, NEW HOOVER DELUXE SHAMPOO POLISHERS, NEW SHELTON WET/ DRY 5-GALLON, DISPLACED TRIPLE DECKER]

1981-1987 – Zes huishoudtoestellen, Plexiglas, néons fluorescent licht. FRAC-Collection Aquitaine, Bordeaux
Het is in deze antichambre van de koningin dat de openbare maaltijden werden gehouden. Het weelderige ritueel trok veel mensen. Alleen de Koninklijke Familie kon plaatsnemen aan tafel en voor hen zaten, de hertoginnen, prinsessen of eigenaars van grote toeleveringsbedrijven met het privilege van een krukje, met daarachter , staande, de andere dames en mensen die, door hun rang of met toestemming van de deurwaarders, mochten binnenkomen.

Ik was geïnteresseerd door de psychologische impact van de vernieuwing en de ontsterfelijkheid, van de gestaltpsychologie welke ontstaat als men een levenloos voorwerp - een aspirator - in deze positie plaatst. J.K.


[SALLE DES GARDES CHAINLINK]

2003 – Gegalvaniseerd staal, aluminium . François Pinault Foundation
De zaal van de Wachter van de Koningin is het enige stuk in de suite waarvan de versiering van de zeventiende eeuw werd behouden. Het is daarom dat men hier de oorspronkelijke en kenmerkende lambrizeringen van marmer en schilderijen uit de eerste periode van het gebouw nog ziet, die daar geplaatst werden in 1680 en afkomstig van het oude salon van Jupiter, welke nadien het salon van de Oorlog werd.

Chainlink behoort tot de reeks „Popeye“, die omstreeks 2003 wordt verwezenlijkt. Ik werkte met goedkoop opblaasbaar speelgoed. Ik hou van objecten gevuld met lucht wegens hun antropomorphe eigenschap. Elke keer men inademt staat een beetje een symbool voor het leven, en elke keer men uitademt, een symbool van dood. Zolang dit speelgoed overleefd, zijn zij een symbool voor leven en optimisme. J.K.

[ESCALIER DE LA REINE HANGING HEART (RED/GOLD)]

1994-2006 – Roestvrij staal/Collection ARTIS

Deze trap was het meest bezocht door het Hof want hij leidde tegelijkertijd tot het appartement van de Koning, naar het Grote Appartement van de Koningin en, onder Louis XIV, naar het appartement van Mevrouw van Maintenon die de Koning in het geheim na de dood van de koningin Marie Thérèse trouwde.

Hanging Heart symboliseert de warmte en vertaald een gevoel van menselijkheid en liefde. J.K.


[ORANGERIE SPLIT-ROCKER]


2000 – Roestvrij staal, aarde, geotextiel, irrigatie systeem, natuurlijke bloeiende planten Collection ARTIS
Gebouwd door Jules Hardouin-Mansart tussen 1684 en 1686. De oranjerie bestaat uit een overwelfde centrale galerij van 155 meter lang die door twee zijgalerijen onder de trappen “les Cent-Marches” worden verlengd. Het parterre van de oranjerie strekt zich uit over drie hectaren; onder Louis XIV werd zij van enkele beeldhouwwerken voorzien die vandaag te zien zijn aan het museum van het Louvre.

Als Split-Rocker me net zoveel bevalt; is het door zijn architecturale kant. Ik heb altijd van pretparken gehouden. Ik was altijd aangetrokken door grote structuren van staal die rollen en op en neer dwarrelen, slechts ondersteund door een echt minimale architectuur. Split-Rocker kunnen hier presenteren, in Versailles, is een zuivere en eenvoudige droom.
Dit is een werk dat had kunnen ontstaan in de verbeeldingskracht van Louis XlV. J.K.

Geen opmerkingen:

Julliete Greco

Grace jones by Christine Levine

De Libelle van het Kloosterbos te Wachtebeke

"The Heart Gallery" 2010

Sfeerbeelden Montmartre aan de Hollebeekvijver

Merelbeeks Montmartre aan de Hollebeekvijver

Hotel modern animatie festival

Hotel modern animatie festival
Theatergroep Hotel Modern maakt voorstellingen die veel raakvlakken hebben met animatiefilm. Daarom is nu te zien op www.hotelmodern.nl het Hotel Modern animatie festival. 26 grappige, ontroerende en indrukwekkende animatiefilms uit heel Europa! Klik op de foto en check in

Affiche Russische Kunstenaars in België

Affiche Russische Kunstenaars in België

Vincent Obert de Thieusies exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010

Vincent Obert de Thieusies exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010
Opening 5 februari om 20 u schilderijen, assemblages en action painting

Serge Verwest exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010

Serge Verwest exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010
Opening op 5 februari om 20 u met Opening 5 maart om 20 u schilderijen en mixed media.

De schoenen van Langnek

Beestig Bezig

Burningman 2009 Dragondebris

Een hartelijk en genegen 2010

Een hartelijk en genegen 2010
gustaaf de meersman vzw VIDEOKONTAKT gdmProducties Parklaan 86 9000 Gent 09 330 35 77

Uitnodiging tentoonstelling

Uitnodiging tentoonstelling
11/09/2009 om 20u

"experimeter"

experimeter

IERMA- Reflections about Art

Evaluatie klas "Experimentele schilderkunst" Januari 2009

Guernica- Vancouver Filmscool

Bochabela string orchestra

Liesje Animation by Sander Alt. Produced by Revolver (revolver.nl)


Liesje from Revolver on Vimeo.

Banksy’s Village Petstore and Charcoal Grill

Jan Fabre voor één dag directeur van de Standaard

DADA:disaster at the soiree du coeur a barbe

De nieuwe creaties van Joshua Allen Harris

Sally

GLOBAL WARMING

Burning Man 2008

Elk jaar zakken duizenden mensen naar de "Black Rock" af om een stad in de woestijn te bouwen met afval.Voor veel van de kunstenaars en de ingenieurs, is het opstellen vóór het eigenlijke opengaan van de poorten het meeste belangrijke stuk van deze jaarlijkse gebeurtenis. In het intervieuw ziet u de stichter aan van Burning Man, Larry Harvey,aan het woord evenals de genieën achter de Tempels en kunstinstallaties, Elevation, Babylon, Mutopia, en natuurlijk, het team achter de bouw van de Man. Zij delen hun meningen en tonen ons de kunst die dit jaar achter het thema:"De Amerikaanse Droom" zit.

A Curious Thing

Air Zoo

Air Bear (Seen On The Streets Of New York)

Bezoek aan Hundertwasser

Shine a light

This eventful history-Birth. Burningman 2001

Eddie Breen

Blogarchief

MUTO een muurschildering (animatie)

Defaced


walking from blu on Vimeo.

RETRO

afstudeerwerk van Sofie Demeyer, 4de jaar DKO Academie voor Beeldende Kunst Gent.