WATERVAL IN HET ONDERWIJS?
Hoe jongeren helpen en stimuleren tot correcte keuzes?
Hoe miskende onderwijsrichtingen herwaarderen?
Gesprek tussen Jan Van Damme en Piet Janssen
Donderdag 19 november 2009, 20u, Basisschool De Kleurdoos, Brussel
Beste mensen,
"Hoog mikken bij de studiekeuze, als het tegenvalt, kan je altijd een trapje lager". Dat is vaak het devies dat ouders inspireert bij het stimuleren van hun kroost een studiekeuze te maken. Dit zowel bij de overgang van lager naar secundair, als van secundair naar hoger. Ogenschijnlijk hebben de ouders gelijk, want de hoogte van het diploma is zeer bepalend bij het vinden van een job. Maar let ook eens op de bijwerkingen: hoge kosten (een verloren jaar kost veel geld), demotivatie bij leerlingen die falen...
Wat kan er gedaan worden opdat jongeren beter kiezen, voor een richting waar ze zich goed in voelen en die ze aankunnen? En hoe kunnen miskende richtingen geherwaardeerd worden om ook de leerlingen die dergelijke richting volgen, toekomstperspectief te bieden?
Jan Van Damme (hoogleraar psychologie) en Piet Janssen (hoogleraar em. schoolpsychologie) zijn allebei verbonden aan de Leuvense Universiteit. Onder leiding van Marc Maes (BOCO) bespreken zij het perfide watervalsysteem in het onderwijs, en reiken wegen tot remediëring aan.
Dit gesprek heeft plaats op donderdag 19 november 2009, om 20u in de basisschool De Kleurdoos, Moutstraat 24 te 1000 Brussel. Als bijdrage in de onkosten wordt er respectievelijk 4 of 6 euro gevraagd. Dit gesprek komt er op initiatief van BOCO,
We zijn er zeker van dat dit onderwerp velen onder jullie interesseert. Speel dit bericht a.u.b. ook door aan mensen met schoolgaande kinderen, of mensen die op een of andere manier betrokken zijn bij het onderwijs. Onze dank hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten