Pagina's

Cultuur is veel meer dan een optelsom van tentoonstellingen en muziekuitvoeringen. Het is een behoefte van de Mens om die diepere emoties die in hem leven de kans te geven het daglicht te zien en ze met zijn medemens op die speciale manier te delen, dikwijls met en dikwijls zonder woorden. Soms met beeld soms zonder klank. Soms met kleur, soms zwart-wit maar nooit zwart op wit, altijd met de grijswaardes die kleur geven aan het innerlijke emotionele gebeuren wat de mens onderscheidt.

De Morgen: cultuur & media

dinsdag 1 juli 2008

" Willekeurige Handelingen van Schoonheid: Het verhaal van Dada."

" Willekeurige Handelingen van Schoonheid: Het verhaal van Dada."

Met dank aan Ronby om deze prachtige docu serie te mogen publiceren.
Klikken op de linken voor de filpmjes.

„De Dada filosofie is het waanzinnigste, meest verlammende en het meest vernietigende ding dat ooit in de hersenen van de mens is voortgekomen … omdat zij in de uiterste futiliteit van alles geloven, Dadaïsten schrijven krankzinnige verzen en schilderen onbeduidende beelden als spottende opmerkingen op de rest van mensheid, die zij verachten. Hoe onverklaarbaarder het vers en de beelden zijn, en hoe meer het publiek geërgerd wordt, des te meer de Dadaïst tevreden is.“
- Naamloze recensent in het Amerikaanse Nieuws van de Kunst (April 2, 1921)

Hun het verzamelde schreeuw was „Dada,“ een woord dat niets betekende, gericht op niets , en precies wegens gebrek aan betekenis werd geadopteerd. Het was het begin van de 20ste eeuw, een eeuw van tegenstellingen. Het was de tijd van Edison, Einstein, Freud, Lenin en de Broers Wright. Het was een tijd van oorlog en revolutie, en het was een tijd van creatief gisten. Het was de dageraad van de moderne tijd. De industriële doos van de Pandora was geopend. Er was geen weg terug.

De Dadaïsten waren een groep mensen die bepaalden om de nieuwe wereld van de moderne tijd te bewerken, voor deze hen bewerkt. De Dadaïstische revolutie in de kunst weerspiegelde namelijk de hevige sociale revoluties in Rusland en Duitsland, vooral in het spoor van Wereldoorlog I.

Traditioneel, is Dada de voorloper aan de veel populairdere Surrealistische beweging; maar dat zou een fout zijn, omdat Dadaïsten een centrale rol spelen in het bepalen van moderne cultuur… veel groter dan het Surrealisme ooit speelde.

Het doel der Dadaïsten was niets minder dan het volledig heroverwegen van de manier waarop wij als individuen, functioneren binnen de maatschappij; als dusdanig, waren Dadaïsten iconoclasten van de eerste orde. Zij verwierpen het idee van schoonheid. Zij maakten gebruik van vervaardigde en gevonden voorwerpen in hun kunst. Zij vonden de fotomontage uit en introduceerden het concept dat de willekeur en de kans gelijk zijn (zelfs superieur) alternatief aan logica en orde. Dadaïsten waren briljant en genadeloos in hun kritieken op de maatschappij en voerden een programma van culturele sabotage die een tastbare en duurzame invloed had die vandaag nog steeds voelbaar is.

De manier waarop zij het absurde omhelsden om op een humorvolle wijze de tegenstrijdige aard van het leven uit te drukken is lovenswaardig. De beweging Dada was de eerste werkelijke „Internationale“ kunstenbeweging die opdook in zoveel verschillende plaatsen zoals Europa, de V.S., en zelfs Japan. Dat werd mogelijk gemaakt door de nieuwe versnelde druktechnologie. Hun publicaties werden een belangrijke bron van creatieve dialoog en uitwisseling, die hielpen het woord te spreiden. Dada was (en is) eerder een gemoedsgesteldheid dan een „isme“. Door de aard van Dada manifesteert het zich op verschillende manieren in de verschillende omstandigheden, maar een gemeenschappelijke draad die zij allen delen is het universele en het levensverbeterende.
Onder het Dadaïsme kunnen we de volgende verwezenlijkingen vermelden;
- De fotomontage: niet verwante pre-gemaakte beelden combineren om nieuwe en unieke werkelijkheid tot stand te brengen.
- Het “kant en klare” kunstvoorwerp: iets massa geproduceerd, die hand van de kunstenaar elimineert.
- Machinekunst: in massa geproduceerde delen gebruiken. Gewoonlijk kinetisch.
- Moderne typografie & pagina ontwerp: het proces van de paginalay-out heroverwegen, waarvan de industrienormen vandaag de gevolgen zijn.
- Conceptuele kunst: waar de schoonheid in het idee wordt gevonden. –
- Performances: de bekende „Happenings“ in de jaren '50 en de jaren '60 –
- Installatiekunst.
- Geluid poëzie (het geluid draagt de inhoud van zichzelf).
Elk van dit bestaat vandaag als traditionele normen in de kunst.

Ironisch genoeg zal Dada in de duisternis verdwijnen en worden vervangen door het veel beroemdere maar veel minder originele Surrealisme. Doch voor één kort ogenblik, vingen de Dadaïsten de verbeelding op een onverwachte wereld.

Dada-;Kans & Willekeur
Beschrijving: dit is van een segment van mijn documentaire op de beweging Dada. het is met een adellijke titel, " Willekeurige Handelingen van Schoonheid: Het verhaal van Dada." dit segment is over het omhelzen van kansverrichtingen

De fontein & het geval van M.R. Mutt
Dit segment is over Duchamp' s voorlegging van een urinoir aan een jurylose kunsttentoonstelling in 1917.

Art & the readymade
Dit segment is over Duchamp die het concept het kant-en-klare kunstvoorwerp introduceert

Picabia & the machine
dit segment is over Francis Picabia' s interesse in machines als kunstbron, vlak vóór Wereldoorlog I. William Camfield bespreekt elk schilderij en hoe die veranderingen onze waarneming van het kunstwerk veranderen.

Duchamp & de kapstok

Dada- de oorsprong van het woord


O Gadji Beri bimba
Dit segment is over hoe Hugo Ball, één van de stichters van het Cabaret Voltaire, met het idee van correcte poëzie op de proppen kwam.
Duchamp & The Indifferent Field of Possibilities -
Duchamp & Het onverschillige Gebied van Mogelijkheden
Dit segment onderzoekt Duchamp' s interesse in willekeur en kans in vergelijking tot Zürichse Dadaisten, in een totaal een verschillende inbreng.

Dada & Maximum Ernst in Keulen
Dit segment is over hoe Max Ernst dada ontdekte en wat hij onmiddellijk in de jaren na de Grote Oorlog deed.

The Armory Show of 1913
Dit segment concentreert zich op de fotograaf Alfred Stieglitz en hoe hij de V.S. tot de avantgarde kreeg. Hij was een fervent supporter van”The Armory show van 1913. De show leidde tot een schandaal, in het bijzonder Marcel Duchamp' s schilderij, " Naakt afdalend van een trap." De enige Europeaan om de show bij te wonen was Francis Picabia die de rol als woordvoerder voor het kubisme vervulde. Deze twee karakters zouden belangrijke krachten in de beweging Dada worden.

The Cabaret Voltaire opent
Dit segment is over hoe neutraal Zwitserland was tijdens de oorlog, en Zürich in het bijzonder, een favoriete bestemming voor hen die het conflict ontvlucht waren. Enkel een half blok van waar V.I. Lenin leefde, startte Hugo Ball en Emmy Henning het Cabaret Voltaire samen. Dit segment is over het begin van het Cabaret Voltaire, maar niet het volledige verhaal.

Tristan Tzara & the Dada Manifiesto 1918
Hoewel Dada in 1916 begon, was het tot Tristan Tzara'zijn Manifest Dada van 1918 publiceerde dat de wereld Dada leerde kennen. Andre Codresceau leest een uittreksel van Tristan Tzara' s Manifest.

Dada, Kurt Schwitters & The Ursonate
Dit segment introduceert ons bij Kurt Schwitters, vertelt van zijn poging om zich bij club Dada in Berlijn met zijn episch correct gedicht, " Ursonate." aan te sluiten.

Wordt vervolgd … .

Geen opmerkingen:

Julliete Greco

Grace jones by Christine Levine

De Libelle van het Kloosterbos te Wachtebeke

"The Heart Gallery" 2010

Sfeerbeelden Montmartre aan de Hollebeekvijver

Merelbeeks Montmartre aan de Hollebeekvijver

Hotel modern animatie festival

Hotel modern animatie festival
Theatergroep Hotel Modern maakt voorstellingen die veel raakvlakken hebben met animatiefilm. Daarom is nu te zien op www.hotelmodern.nl het Hotel Modern animatie festival. 26 grappige, ontroerende en indrukwekkende animatiefilms uit heel Europa! Klik op de foto en check in

Affiche Russische Kunstenaars in België

Affiche Russische Kunstenaars in België

Vincent Obert de Thieusies exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010

Vincent Obert de Thieusies exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010
Opening 5 februari om 20 u schilderijen, assemblages en action painting

Serge Verwest exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010

Serge Verwest exposeert in galerij "De Nieuwe Vaart" van 6 tot 28 februari 2010
Opening op 5 februari om 20 u met Opening 5 maart om 20 u schilderijen en mixed media.

De schoenen van Langnek

Beestig Bezig

Burningman 2009 Dragondebris

Een hartelijk en genegen 2010

Een hartelijk en genegen 2010
gustaaf de meersman vzw VIDEOKONTAKT gdmProducties Parklaan 86 9000 Gent 09 330 35 77

Uitnodiging tentoonstelling

Uitnodiging tentoonstelling
11/09/2009 om 20u

"experimeter"

experimeter

IERMA- Reflections about Art

Evaluatie klas "Experimentele schilderkunst" Januari 2009

Guernica- Vancouver Filmscool

Bochabela string orchestra

Liesje Animation by Sander Alt. Produced by Revolver (revolver.nl)


Liesje from Revolver on Vimeo.

Banksy’s Village Petstore and Charcoal Grill

Jan Fabre voor één dag directeur van de Standaard

DADA:disaster at the soiree du coeur a barbe

De nieuwe creaties van Joshua Allen Harris

Sally

GLOBAL WARMING

Burning Man 2008

Elk jaar zakken duizenden mensen naar de "Black Rock" af om een stad in de woestijn te bouwen met afval.Voor veel van de kunstenaars en de ingenieurs, is het opstellen vóór het eigenlijke opengaan van de poorten het meeste belangrijke stuk van deze jaarlijkse gebeurtenis. In het intervieuw ziet u de stichter aan van Burning Man, Larry Harvey,aan het woord evenals de genieën achter de Tempels en kunstinstallaties, Elevation, Babylon, Mutopia, en natuurlijk, het team achter de bouw van de Man. Zij delen hun meningen en tonen ons de kunst die dit jaar achter het thema:"De Amerikaanse Droom" zit.

A Curious Thing

Air Zoo

Air Bear (Seen On The Streets Of New York)

Bezoek aan Hundertwasser

Shine a light

This eventful history-Birth. Burningman 2001

Eddie Breen

Blogarchief

MUTO een muurschildering (animatie)

Defaced


walking from blu on Vimeo.

RETRO

afstudeerwerk van Sofie Demeyer, 4de jaar DKO Academie voor Beeldende Kunst Gent.